Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Les om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem i vår personvernerklæring, og klikk innstillinger for å administrere hvilke informasjonskapsler du tillater.
Denne personvernerklæringen gjelder for Renox Gruppen AS og underordnede virksomheter, og forklarer
hvorfor vi samler inn informasjon om deg, hvordan vi bruker denne informasjonen og hvordan vi tar hensyn
til ditt personvern.
Renox Gruppen AS, ved daglig leder, er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av
personopplysninger. Erklæringen inneholder opplysninger du har krav på når det samles inn opplysninger
fra nettstedene våre (personopplysningsloven § 19) og generell informasjon om hvordan vi behandler
personopplysninger (personopplysningsloven § 18 1. ledd).
Renox Gruppen AS sitt grunnlag for å behandle personopplysninger vil variere, men vil i henhold til
personopplysningsloven § 8 bokstav a og b bestå av samtykke fra den registrerte eller fordi det er
lovpålagt. Videre kan det være nødvendig å behandle personopplysninger for å oppfylle en avtale med den
registrerte eller for å oppfylle en rettslig forpliktelse. Samtykke til behandling av personopplysninger
kan når som helst trekkes tilbake i henhold til GDPR artikkel 13 (2) bokstav c.
Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en identifiserbar enkeltperson.
Dette kan være navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse og adferdshistorikk.
All behandling av personopplysninger, slik som innsamling, registrering, lagring og utlevering er
underlagt særskilte regler, blant annet i personopplysningsloven. Det er daglig leder som er ansvarlig
for at behandlingen skjer i samsvar med lovens regler. Datatilsynet fører tilsyn med at loven
overholdes.
For å kunne levere så gode tjenester som mulig er vi avhengige av å samle inn ulike typer informasjon,
inkludert personopplysninger om deg. Under følger en oversikt over hvordan vi typisk samler inn
personopplysningene og hvilke opplysninger dette typisk er. Vi samler ikke inn sensitiv informasjon.
a) Opplysninger du selv gir til oss. Når du registrerer deg på vår nettside, må du oppgi en del
informasjon som lagres av oss, slik som navn, e-postadresse og mobilnummer. I enkelte tilfeller behøver
vi også adresse for å nå deg per post eller vite mer om hvor du befinner deg. Vi vil også lagre
opplysninger når du kontakter oss senere. Informasjonen du oppgir kan også berikes ved hjelp av
oppslagstjenester eller sosiale medier du gir oss tilgang til.
b) Opplysninger vi får gjennom bruk av tjenestene våre. Når du bruker våre tjenester, registrerer vi
informasjon om hvilke tjenester du bruker og hvordan du bruker dem. Vi samler blant annet informasjon
om:
i) Din enhet og din internett-tilkobling. Vi kan registrere informasjon om enheten du benytter, for
eksempel produsent av mobil/PC, operativsystem og nettleser. Vi kan også samle informasjon om
tilkoblingen til våre tjenester, som IP-adresser, nettverks-id og informasjonskapsler.
ii) Bruk av tjeneste eller kjøp. Vi registrerer informasjon om din bruk av tjenestene, som hvilke sider
du er inne på, når du er inne på sidene samt hvilke funksjoner du har brukt på sidene.
c) Opplysninger vi får fra andre kilder. Vi kan motta opplysninger om deg hvis du bruker noen av de
andre tjenestene vi tilbyr på dette nettstedet. Vi samarbeider også tett med tredjeparter (f.eks.
forretningspartnere, leverandører av tekniske tjenester og søkemotorer) og kan motta opplysninger om deg
fra disse. Dette inkluderer også opplysninger som er offentlig tilgjengelige.
d) Informasjonskapsler og annet innhold som lagres lokalt. Når du bruker våre tjenester eller er inne på
våre nettsider, lagres informasjonskapsler og annen data som senere kan leses av oss.
e) Automatiske vurderinger. Gjennom analyse av din atferd kan det utledes automatisk kategorisering av
deg som kunde.
Vi bruker personopplysninger til følgende formål:
a) For å levere og forbedre tjenestene våre. Vi bruker personopplysninger for å levere tjenestene våre
til deg, og å sikre en best mulig brukeropplevelse for deg, blant annet ved å tilpasse visningen av
innholdet til din skjerm/enhet og å sørge for raskest mulig lasting av sidene.
b) For å tilpasse tjenestene, gi deg anbefalinger og relevant markedsføring. Vi ønsker å gi deg
anbefalinger, produktinformasjon og tjenestetilpasninger som er mest mulig relevant for deg. Dette vil
både bli gitt på bakgrunn av din egen atferd, f.eks. på bakgrunn av hvilke produkter og tjenester du har
brukt, annonser du har klikket på, eller artikler du har lest, og på bakgrunn av atferden til andre
brukere med liknende bruksmønster som deg.
c) For å utarbeide statistikk og forstå markedstrender. Vi utarbeider statistikk og kartlegger
markedstrender. Dette gjør vi for å kunne forbedre og videreutvikle produkttilbudene og tjenestene våre.
Så langt det er praktisk mulig forsøker vi å gjøre dette med anonyme opplysninger, uten at vi vet at
informasjonen er knyttet spesifikt til deg.
d) For å forhindre misbruk av tjenestene våre. Vi bruker personopplysninger for å forhindre misbruk av
tjenestene våre. Misbruk kan være forsøk på å logge på andres kontoer, forsøk på svindel, “spamming”,
hets, sjikane og andre handlinger som er forbudt etter norsk lov.
Renox Gruppen AS deler i noen tilfeller personopplysninger med andre selskaper som utfører tjenester på
våre vegne. Dette er først og fremst for å gi deg en tryggere og bedre brukeropplevelse. Her er de
viktigste eksemplene:
a) Når andre utfører tjenester på våre vegne For eksempel web- og markedsføringsbyråer for å drifte
nettsiden og vise deg målrettet markedsføring samt lage kampanjer. Disse har ikke lov til å bruke disse
personopplysningene til noe annet enn å utføre tjenester for Renox Gruppen AS.
b) Ved mistanke om lovbrudd vil informasjon kunne utleveres til offentlige myndigheter etter begjæring.
Vi vil også kunne utlevere informasjon ved mistanke om svindel, eller informasjon som er nødvendig for å
avklare konkrete tvister.
Vi er lovpålagt til å holde på visse personopplysninger. Eksempler på dette er lov om bokføring. Du har krav på at alle våre opplysninger om deg skal kunne slettes på oppfordring, dersom vi ikke er lovpålagt om å lagre disse. Du kan henvende deg angående dette å oppheve ditt kundeforhold via e-post, til post@ringerikerenhold.no. Innsendte henvendelser via kontaktskjema på nettsiden slettes automatisk etter 120 dager. Opplysninger som er brukt videre i korrespondanse med deg i forbindelse med for eksempel bestillinger og utført arbeid som lagres i andre systemer omfattes ikke av dette.
Vi bruker hensiktsmessige sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysninger som er under vår kontroll mot uautorisert tilgang, innhenting, bruk, videreformidling, avsløring, kopiering, modifisering eller avhending.
Dersom du har et aktivt kundeforhold til oss, kan vi sende deg markedsføring på e-post eller med andre
elektroniske kommunikasjonsmetoder i henhold til markedsføringsloven § 15. Det inkluderer nyhetsbrev og
andre henvendelser vedrørende innhold, tjenester, tilbud, kampanjer og arrangementer fra oss, via
e-post, telefon, SMS og sosiale medier.
Dersom du derimot ikke har et aktivt kundeforhold, vil vi bare sende slik markedsføring hvis du har gitt
oss et samtykke til dette. Din persondata kan også brukes til å tilpasse denne kommunikasjonen. Du kan
når som helst enkelt og kostnadsfritt melde deg av markedsføringshenvendelser gjennom
avmeldings-funksjonen i e-postene/SMS-ene, eller ved å henvende deg til post@ringerikerenhold.no.
Vi vil med jevne mellomrom kunne oppdatere eller endre personvernerklæringen.
Du har rett til å klage til en tilsynsmyndighet, her Datatilsynet, i henhold til GDPR artikkel 13 (2) bokstav d.
Har du spørsmål om vår personvernerklæring eller om vår bruk av personopplysninger, ta gjerne kontakt med oss på post@ringerikerenhold.no
Sist oppdatert 12. mai 2021.